Košík

Košík

Odpad z jedla sa dá ľahko zredukovať. Tipy na malé zmeny s veľkými výsledkami

Odpad z jedla je stále väčší problém

Plytvanie potravinami a odpad z jedla, respektíve food waste, je pre nás a našu planétu oveľa väčší problém, ako si často myslíme. Predstavte si, že v priemere každý z nás vyhodí pol kilogramu jedla denne. Keď si to spočítame, je to celkom dosť, však?

Čo tak nezatvárať pred týmto problémom oči, vyjsť zo svojej komfortnej zóny a začať robiť niečo preto, aby sme toto číslo znížili? Postačia malé zmeny a výsledok je zaručený. A viete, čo je na tom najlepšie? Predsa to, že naša milá planéta sa nám za to pekne poďakuje.

Prednedávnom sme si v článku Plytvanie potravinami – čo pod ním rozumieť a ako mu predchádzať popísali základné informácie o food waste a o tom, koľko zbytočného odpadu na zemi vzniká a prečo. V dnešnom článku sme si pre vás pripravili super tipy, ako jednoducho môže každý z nás potravinový odpad výrazne zredukovať. A pritom to nie je nič zložité, naozaj postačia malé zmeny.

1. Nakupujte s rozumom

Ruku hore ten, kto občas vyhodí z chladničky či zo špajze pokazené jedlo. Väčšina z nás má totiž tendenciu kupovať viac potravín ako stihne spotrebovať. Výskum [1] dokonca ukázal, že nákupná metóda veľkých nákupov vedie k väčšiemu plytvaniu potravín ako nakupovanie v menšom množstve.

Keďže momentálne vonku zúri pandémia a je odporúčané chodiť do obchodu čo najmenej, skúste si pomôcť nákupným zoznamom. Majte v kuchyni položený malý zápisník s perom a vždy, keď varíte a dôjde vám nejaká trvanlivá potravina, zapíšte si ju na zoznam.

Nákupný zoznam pri redukcii potravinového odpadu veľmi pomôže.

Pred tým, ako sa vyberiete do obchodu, napíšte si zoznam jedál, ktoré budete počas nasledujúcich dní variť. Vypíšte si, aké suroviny vám na prípravu jedla chýbajú, dopíšte si ich na zoznam a máte. V obchode sa držte tohto nákupného zoznamu a uvidíte, že razom začnete plytvať oveľa menej.

Veľa z nás robí zásadnú chybu – ide na nákup veľkého množstva potravín ešte predtým, ako stihne spotrebovať všetko, čo má doma. Vyhrajte sa so svojou fantáziou, buďte kreatívny a vymýšľajte si rôzne kombinácie jedál, vďaka ktorým spotrebujete všetko, čo máte v chladničke a špajzi. Ak varíte podľa receptu a chýba vám nejaká surovina, nemusíte bežať ihneď do obchodu. Skúste si na internete pohľadať, ako danú ingredienciu nahradiť.

2. Správne skladovanie = menší odpad z jedla

Nesprávnym skladovaním vytvárame veľmi veľa potravinového odpadu, pritom si stačí prečítať zopár riadkov o tom, ako dané potraviny skladovať. Podľa Rady pre ochranu prírodných zdrojov sú až 2/3 potravinového odpadu vytvorené práve z potravín, ktoré sú nesprávne uskladnené. [2] Ide najmä o ovocie a zeleninu, ktoré následkom zlého skladovania začnú predčasne dozrievať a hniť.

Zapamätajte si:

  • Zemiaky, paradajky, cesnak, uhorka či cibuľa by nikdy nemali byť uskladnené v chlade. Najdlhšie vám vydržia pri izbovej teplote.
  • Oddeľujte potraviny, ktoré pri zrení produkujú etylénový plyn, ktorý podporuje dozrievanie okolitého ovocia a zeleniny. Banány, avokádo, paradajky, broskyne, hrušky či jarnú cibuľku nikdy neskladujte v blízkosti zemiakov, jabĺk, listovej zeleniny či papriky.
Odpad z jedla sa dá zredukovať viacerými spôsobmi. Napríklad správnym uskladnením potravín.

3. Konzervujte, sušte, kvaste, zamrazujte…

Všetko sú to metódy, ktoré nám pomáhajú predĺžiť trvanlivosť potravín. Ich realizácia je väčšinou jednoduchá a pomáha nám zredukovať nielen potravinový odpad a uhlíkovú stopu, ale aj ušetriť peniaze.

  • Fermentujte – pozrite si návody, ako na to, je to celkom jednoduché. A najlepšie na tom je, že fermentovať sa dá takmer akákoľvek zelenina. Ide zároveň o zdravú a pre naše telo prospešnú formu potravy.
  • Máte nazvyš jablká či hrušky? Uvarte ich, rozmixujte a spravte si detskú výživu.
  • Ak ste v obchode kúpili kilové balenie mrkvy a už teraz viete, že ju nestihnete spotrebovať, nastrúhajte ju, pridajte nálev a máte mrkvový šalát, na ktorom si môžete pochutnať niekoľko týždňov.

4. Dajte šancu menej pekným či osamelým kusom ovocia a zeleniny

Vedeli ste, že prehrabávanie sa v košíkoch s ovocím a zeleninou prispieva k veľkému plytvaniu potravinami? Menej pekné kusy sú chuťovo aj výživovo úplne rovnaké ako tie pekné, no oveľa častejšie končia na skládkach. Ľudia ich totiž nechcú, čím následne vzniká úplne zbytočný odpad z jedla.

Kupujte si osamotené banány. Väčšina ľudí si kupuje celé trsy, pričom samostatné banány nikto nechce, následne hnijú a končia v odpade.

5. Prezreté avokádo + kávová usadenina? To znie ako super prírodný peeling

Presne tak, prezreté avokádo sa dá výborne využiť ako výživná maska na tvár či celé telo. Stačí do nej pridať med a môžete sa skrášľovať. Alebo do masky zamiešajte aj kávovú usadeninu a máte domáci peeling.

A nezabudnite, že kávová usadenina je perfektná ako hnojivo pre izbové rastliny a taktiež pomáha odpudzovať mušky a vošky.

Prezreté avokádo je výborné napríklad ako pleťová či telová maska.

Niekoľko rýchlych tipov, ako zredukovať plytvanie potravinami

  • Bobuľovité ovocie umývajte až tesne pred konzumáciou
  • Po príchode z obchodu preložte šunky či syry do priehľadných nádob a uložte do chladničky.
  • Koreňovú zeleninu ponorte do vody a tak skladujte v chladničke.
  • Neriaďte sa dátumom minimálnej trvanlivosti. Vôbec nehovorí o tom, že potravina je po tomto dátume pokazená.
  • Vyskúšajte použiť stonky z brokolice či šupky z cukety a jabĺk do smoothie.
  • V chladničke majte potraviny nasledovne – hore syry, vajcia a mlieko, v strede majte mliečne výrobky, polotovary a údeniny, pod to dajte rýchlejšie sa kaziace jedlá a na spodok chladničky dajte ovocie a zeleninu.
  • A na záver stále omieľaná rada, ktorá je ale nad zlato: KOMPOSTUJTE

Zdroje:

[1] https://repository.arizona.edu/handle/10150/332880

[2] https://www.nrdc.org/sites/default/files/wasted-food-IP.pdf